Awokado – tłuszcz przyjazny odchudzaniu

awo

Awokado – ni to owoc, ni to warzywo, takie zielone coś. Jedni nazywają je gruszką aligatora, inni gruszką maślaną. Przywędrowało do nas z Ameryki Południowej. Do Europy awokado trafiło w XVII wieku dzięki Anglikom. Angielska nazwa avocado powstała przez zniekształcenie azteckiego słowa ahuacalt, którym określano owoc. Roślina była uprawiana przez Indian jeszcze długo przed przybyciem kolonizatorów.

Na świecie istnieje 400 odmian tego owocu, w Polsce dostępnych jest zaledwie kilka. Owoce awokado mają kształt zbliżony do gruszki, ich wielkość jest różna – od 100g do nawet 2 kg, pokryte są skórką o ciemnozielonej barwie, u niektórych odmian może ona przyjmować odcień purpurowo-brązowy w trakcie dojrzewania. Skórkę można z łatwością oddzielić od owocu, miąższ jest zielonkawy, mazisty i masłowaty. Smak i aromat awokado jest lekko orzechowy, przyjemny.

źródło: soczystyekoblog.pl

Awokado zawiera w sobie duże ilości tłuszczu (w średniej wielkości owocu znajduje się około 40 gramów tłuszczu), lecz nie należy się go bać! Dzięki bogactwu tego składnika produkt ten nadaje się do smarowania pieczywa, wszelkiego rodzaju past, zastępując inne tłuszcze, w tym masło.

Wartość żywieniowa awokado

Owoc ten jest skarbnicą składników odżywczych: witamin z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego), C, beta-karotenu, E i K oraz składników mineralnych: potasu, magnezu, miedz, manganu oraz cynku. Awokado zawiera ponadto błonnik, antyoksydanty i fitosterole.

Wysoka zawartość tłuszczu sprawia, że jest to owoc kaloryczny (160 kcal na 100 gram), jednak skład i proporcja kwasów tłuszczowych są niezwykle korzystne dla naszego zdrowia. Jakie tłuszcze znajdziemy w awokado? Przede wszystkim jednonienasycone (kwas oleinowy) i wielonienasycone (korzystna proporcja kwasów omega-6 do omega-3). Kwas oleinowy odpowiedzialny jest za obniżanie poziomu złego cholesterolu, dodatkowo przeciwdziała nowotworom piersi i prostaty. Ponadto, awokado jest polecane osobom na diecie odchudzającej, ponieważ poprawia metabolizm, przez co pomaga schudnąć. Niektórzy autorzy prac naukowych twierdzą, że włączenie do diety połówki awokado zjadanego każdego dnia, może pozytywnie wpływać na masę ciała, obwód pasa, a w konsekwencji wskaźnik masy ciała BMI.

W awokado znajduje się dużo potasu, który reguluje ciśnienie krwi, wpływa na układ nerwowy i odpowiada za prawidłową pracę serca.

Dzięki zawartości luteiny owoc ten wzmacnia wzrok, chroni oczy przed różnego rodzaju uszkodzeniami i chorobami, zapobiega zaćmie i chorobom plamki żółtej.

Awokado jest bogate w kwas foliowy, który szczególnie polecany jest kobietom w ciąży. Dzięki niemu układ nerwowy dziecka może prawidłowo się rozwijać.

awokado zawiera kwas foliowy niezbędny do prawidłowego rozwoju i wzrostu płodu
źródło: Mjakmama24.pl

Świeże awokado zawiera znaczne ilości glutationu, który wykazuje silne właściwości przeciwutleniające. Związek ten umożliwia usuwanie z organizmu związków azotowych i chlorowcopochodnych toksyn, jako antyoksydant neutralizuje wolne rodniki w wątrobie, neutralizuje pestycydy  oraz działa jako substancja odtruwająca.

Ze względu na zawartość w owocu kwasów omega-3 i witaminy E awokado dobrze działa na układ nerwowy i prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Pomaga zapobiegać wystąpieniu choroby Alzheimer’a a także cofaniu się jej we wczesnym stadium, ponadto poprawia koncentrację, wzmacnia pamięć i pracę mózgu.

Błonnik występujący w awokado posiada właściwości przeciwzapalne, łagodzące bóle żołądka i regulujące rytm wypróżnień. Owoc polecany jest osobom mającym problemy z trawieniem, zaparciami, biegunkami, wrzodami żołądka czy wzdęciami. Jako jeden z nielicznych tłuszczy nie podrażnia żołądka.

Powszechnie uważa się, że awokado to owoc, który zatrzymuje młodość – dzięki wysokiej zawartości witaminy E oraz obecności glutationu (aktywnego przeciwutleniacza opóźniającego procesy starzenia się organizmu).

dzięki obecności witaminy E oraz glutationu awokado uznawane jest za owoc, który zatrzymuje młodość
źródło: www.veashop.pl

Awokado należy spożywać, gdy osiągnie odpowiedni stopień dojrzałości – owoc jest gotowy do zjedzenia, jeśli jego skórka zacznie zmieniać barwę na ciemniejszą, brunatną, a po naciśnięciu palcem skórka owocu będzie się lekko uginać.

Awokado w kuchni

Owoc ze względu na delikatny smak i aromat i mazistą konsystencję znajduje szerokie zastosowanie kulinarne: stanowi składnik sałatek warzywnych i owocowych, deserów, zup, sosów, musów, smarowideł do pieczywa, past czy omletów. Owoc ten jest powszechnie używany w kuchniach wielu krajów świata: w Japonii wykorzystuje się go do przygotowania sushi w wersji dla wegetarian, w Meksyku spożywany jest pod postacią guacamole (pieczone awokado wymieszane z czosnkiem i cebulą), w Brazylii popularny jest krem z awokado w wersji na słodko (zmiksowane awokado z sokiem z limonki i dodatkiem cukru trzcinowego podawane w pucharkach z cząstkami owoców jako deser).

Awokado świetnie zastępuje masło czy majonez. Jak zrobić domowy, zielony majonez? Wystarczy obrać i rozgnieść jedno dojrzałe awokado, dodać świeżej bazylii, łyżkę oliwy z oliwek i soku z cytryny, czosnek, sól i pieprz i wszystko zblendować.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>